L-Carnitin Wirkung??? Eure Meinung

Schupahoid

New member
Hallo, bei uns im Studio sagen sie jetzt das die Wirkung von L-Carnitin wissenschaftlich bewiesen ist und es sogar eine Studie davon gibt.
Mein Kenntnissstand ist aber das es nicht so ist.
Kann mir jemand einen link dazusagen oder wie ist eure Meinung dazu

Gruss aus Bayern

Sometimes you win - sometimes you loose
 
Und auch das

lieber donny,

ist aktuell:

L-Carnitin - ohne leistungssteigernde Effekte


Beim L-Carnitin konnte zwar in wissenschaftlichen Studien gezeigt werden, dass eine exogene Zufuhr dessen Konzentration in der Muskulatur erhöht. Doch die gängige Hypothese, wonach diese Konzentrationserhöhung auch zu einer effizienteren Fettverbrennung und damit zu einer Leistungsverbesserung im Ausdauerbereich führt, konnte bisher nicht bewiesen werden.

Das Beispiel mit L-Carnitin zeigt, daß zur Beurteilung der Wirksamkeit leistungssteigernde Mittel unbedingt saubere wissenschaftliche Studien (doppelblind, placebo kontrolliert) gefordert werden müssen. Nach solchen, wissenschaflich einwandfreien Kriterien wurden in den letzten Jahren über 30 potentiell exgogene Substanzen auf ihre Wirksamkeit hin untersucht.

ATP-Resynthese durch den Abbau freier Fettsauren fast ohne Carnitin:
Freie Fettsäuren stehen der Muskelfaser aus ihren eigenen, allerdings nicht sehr großen Vorräten an Triglyzeriden zur Verfügung. Sie werden ferner aus dem Fettgewebe auf dem Blutwege antransportiert. In der Muskelfaser werden sie zum weiteren Abbau in die Mitochondrien eingeschleust. Der Transport der freien Fettsäuren durch die Mitochondrienwand erfolgt durch Bindung an Carnitin. Innerhalb der Mitochondrien werden dann die freien Fettsäuren langsam zu Azetyl COA abgebaut, also dem gleichen Endprodukt, das auch bei der aeroben Glykolyse entsteht. Die langkettigen Fettsäuren liefern etwa 8 bis 9 Moleküle Azetyl CoA. Dieser Abbau, chemisch als ß-Oxidation bezeichnet, erfordert insgesamt vier Enzyme. Auf diesem Weg entsteht zwar direkt kein ATP, es werden jedoch große Mengen an NADH hergestellt. Wie dies bereits für die Glykolyse festgestellt wurde, erfordert eine kontinuierliche ß-Oxidation die ständige Regeneration von NAD aus NADH innerhalb der Atmungskette. Sie ist strikt sauerstoffabhängig.
Dies erklärt sich aus der verhältnismäßig geringen Kapazität, die über den Transport freier Fettsäuren und für ihre Oxidation zur Verfügung steht.
Das Maximum an Belastungsintensität, das allein auf dem Wege der Fettverbrennung aufrecht erhalten werden kann, ist individuell unterschiedlich. Es hängt zum Teil auch von der enzymatischen Kapazität der Muskelfaser für die ß-Oxidation ab und somit vom Trainingszustand des Athleten im Grundlagenausdauerbereich insgesamt. Eine Substitution von Carnitin ist aufgrund dieser Befunde völlig unnötig, da hier auch Verunreinigungen mit Nandrolon Metaboliten gefunden wurden, die neben gesundheitsschädlichen Wirkungen auch zu einem positiven Dopingbefund führen können.

Gruß Rainer
 
nur zur info

soso, es gibt "eine studie"?:winke:. also ich kenne keine wissenschaftlich seriöse, die eine steigerung der fettverbrennung bzw. der ausdauerleistungsfähigkeit zeigen konnte. das ist auch nicht möglich, weil 1. das zugeführte carnitin nicht in die muskelzelle gelangt (aufgrund des konzentrationsgradienten intra- zu extrazellulär, siehe meinen infoartikel auf meiner homepage) und 2. die verfügbarkeit von carnitin nicht der "flaschenhals", sprich der geschwindigkeitsbestimmende schritt der betaoxidation ist (siehe auch rainers posting).
natürlich hat carnitin noch andere wirkungen, so z.b. ist es eine gefäßaktive substanz und auch ein antioxidans. vielleicht bezieht sich jene studie, die du angesprochen hast, darauf.

gruß, kurt
 
Nur eine Korrektur

In Antwort auf:

Beim L-Carnitin konnte zwar in wissenschaftlichen Studien gezeigt werden, dass eine exogene Zufuhr dessen Konzentration in der Muskulatur erhöht.
das halte ich für ein gerücht. keine einzige studie konnte das belegen. eine aufnahme des zugeführten carnitins ist aufgrund des konzentrationsgradienten (intrazellulär 50 - 100x so hoch als im blut) nicht möglich.
ansonst spricht dein zitierter text die wahrheit. woher stammt dieser text?

gruß, kurt
 
pseudowissenschaftliche Fehlinformation

vor allem die unwahre aussage, carnitin würde zu 80% aktiv in die zellen transportiert werden, sagt alles über diese schwache homepage. eine carnitineinnahme lässt nur den carnitinspiegel im blut steigen (mit anschließender ausscheidung im harn).

gruß, kurt
 
www.Lonza.com

es heisst am Ende der Seite mit den vielen positiven Carnitin-Stories "mit freundlicher Unterstützung von Lonza GmbH".
Lonza ist einer der grössten Carnitin Hersteller, die Infos sind also nicht unvoreingenommen.
Zahlen, Daten und Fakten gibt es auch keine, Quellen schon gar nicht.

Ich habe selbst mehrere Studien gelesen, die einen positiven Effekt von Carnitin nachgewiesen haben (auch im Hinblick auf die Fettverbrennung).
Common sense ist aber weiterhin, dass es als Supplement nicht nötig ist.
 
mehr Info

Supplement Carnitine

Description Carnitine is an amino acid that is synthesized in the liver and kidneys from lysine and methionine. The major function of carnitine is to facilitate the transport and metabolism of long-chain fatty acids into the mitochondria for beta-oxidation and energy generation. Carnitine can be also found in the diet in foods such as meat and dairy products.

Claims
Enhanced endurance
Increased fat metabolism
Lowers cholesterol & triglyceride levels
Cardioprotective


Theory
Carnitine supplementation could potentially be beneficial under several conditions. First, because of carnitine’s role in facilitating fatty acid transport into the mitochondria for oxidation, it is possible that elevated carnitine levels would permit a greater/faster transport of fat leading to increased fat oxidation, which may impact weight loss and/or endurance performance. A greater reliance on fat for energy may also result in a sparing of muscle glycogen and a subsequent enhancement of exercise performance. It is also theoretical that supplemental carnitine could have some effect on reducing lactic acid accumulation in muscles by buffering pyruvate and, therefore, extending exercise capacity before fatigue.

Scientific Support
Studies of the role of carnitine as an ergogenic aid have been equivocal, with several suggesting a beneficial effect of supplements and other indicating no effect at all. Several early studies suggested an indirect effect of carnitine (2 to 6 g/day) on endurance performance by showing a reduction in the respiratory exchange ratio (RER), which indicates a greater reliance on fats for energy generation. Other studies have failed to indicate any glycogen sparing effect of carnitine supplements (6 g/day). It has also been shown that with supplements, although blood carnitine levels go up, the acyl-enzyme system for fatty acid transport into the mitochondria is not augmented – suggesting that the body does a pretty good job of "packing" enough carnitine into the mitochondrial membrane without the help of dietary supplements

In terms of weight loss, the very low calorie diets (less than 500 calories per day) that are used for intensive obesity treatment have been shown to result in lower levels of carnitine in the blood and tissues – possibly due to an increase in carnitine excretion of or other aspect of carnitine metabolism. Because carnitine transports fatty acids into mitochondria for oxidation, any reduction in carnitine status in peopletrying to lose weight may be viewed as detrimental. A double-blind investigation tested the weight loss effects of carnitine in 36 moderately overweight premenopausal women (18 received 4 grams of carnitine per day and 18 received placebo) for 2 months. Subjects also completed 30 minutes of walking exercise (60-70% of maximum heart rate) 4 days/week. Results indicated no significant changes in body weight, fat mass, or the amount of fat oxidation at either rest or during exercise- suggesting that carnitine may not be particularly effective for promoting weight loss.

In support of the beneficial role of carnitine supplements, however, are studies in kidney dialysis patients showing that low carnitine levels in the dialysate can lead to elevated levels of blood lipids. Likewise, studies of heart disease patients have shown that carnitine supplements (2g/ day over 6 months) can reduce cholesterol and triglyceride levels. Perhaps the most convincing data on the benefits of carnitine as a dietary supplement come from several studies of patients with heart disease. Among individuals who had suffered a heart attack, carnitine supplements (2-3 g/day over 4-8 weeks) resulted in a reduction in the amount of damage to the heart muscle and an increase in heart muscle viability. Among those suffering from angina (pain in the chest), carnitine reduces the incidence of angina and cardiac arrythmias as well as reduces the need for anti-angina and anti-arrythmic medications. In addition, carnitine (2g/ day for 6 months) can also increase exercise tolerance in patients with angina – meaning that they can exercise longer and at a higher level before experiencing chest pain.

These data suggest that although the ergogenic benefits of carnitine supplements are probably unfounded, or at least hard to measure, the benefits in terms of heart function and blood lipid maintenance are interesting. Under conditions in which the heart muscle is deprived of oxygen (i.e. heart attack and angina), fat breakdown and energy production are reduced. It also appears that carnitine concentrations may be somewhat reduced in cardiac cells undergoing such stress. Supplemental levels of carnitine may help replenish the lost carnitine and facilitate a return to adequate levels of fatty acid transport and energy production in the heart muscle.


Safety
Doses of 2-6 grams per day over a period of 6 months have been studied with no observed adverse side effects.

Value
For athletes, as an ergogenic aid – not recommended except for vegetarians who may not consume adequate levels of carnitine or its precursor amino acids (lysine and methionine) in their diets

For cardioprotecive benefits – recommended as a daily supplement to help maintain blood lipid profile and promote fatty acid utilization within heart muscle.

It is important to note that some supplemental forms of carnitine actually contain the physiologically inactive form of carnitine (D-carnitine) rather than the form which is active in humans (L-carnitine). Over-saturation of the tissue with the "D-" form could possibly displace the active form of carnitine in tissues and lead to muscle weakness.


Dosage
Doses of 2 to 6 grams per day are typically recommended for cardiovascular, sports performance and weight loss benefits – although the effectiveness of any dose of carnitine for sports or weight loss effects are not impressive. As a “heart health” nutrient, approximately 2 grams per day of carnitine may provide some benefits in terms of promoting general heart function.

References
1. Bogden JD, Baker H, Frank O, Perez G, Kemp F, Bruening K, Louria D. Micronutrient status and human immunodeficiency virus (HIV) infection. Ann N Y Acad Sci. 1990;587:189-95.

2. Davis AT, Davis PG, Phinney SD. Plasma and urinary carnitine of obese subjects on very-low-calorie diets. J Am Coll Nutr. 1990 Jun;9(3):261-4.

3. Janssens GP, Buyse J, Seynaeve M, Decuypere E, De Wilde R. The reduction of heat production in exercising pigeons after L-carnitine supplementation. Poult Sci. 1998 Apr;77(4):578-8

-84. 4. Kelley DE, Goodpaster B, Wing RR, Simoneau JA. Skeletal muscle fatty acid metabolism in association with insulin resistance, obesity, and weight loss. Am J Physiol. 1999 Dec;277(6 Pt 1):E1130-41.

5. Lolic MM, Fiskum G, Rosenthal RE. Neuroprotective effects of acetyl-L-carnitine after stroke in rats. Ann Emerg Med. 1997 Jun;29(6):758-65.

6. McCarty MF. Optimizing exercise for fat loss. Med Hypotheses. 1995 May;44(5):325-30.

7. McCarty MF. Utility of metformin as an adjunct to hydroxycitrate/carnitine for reducing body fat in diabetics. Med Hypotheses. 1998 Nov;51(5):399-403.

8. Pahl MV, Vaziri ND, Seo M. Intestinal absorption of carnitine in experimental azotemia. Res Commun Chem Pathol Pharmacol. 1990 Dec;70(3):337-47.

9. Papamandjaris AA, MacDougall DE, Jones PJ. Medium chain fatty acid metabolism and energy expenditure: obesity treatment implications. Life Sci. 1998;62(14):1203-15.

10. Simoneau JA, Veerkamp JH, Turcotte LP, Kelley DE. Markers of capacity to utilize fatty acids in human skeletal muscle: relation to insulin resistance and obesity and effects of weight loss. FASEB J. 1999 Nov;13(14):2051-60.

11. Villani RG, Gannon J, Self M, Rich PA. L-Carnitine supplementation combined with aerobic training does not promote weight loss in moderately obese women. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Jun;10(2):199-207.

12. Williams MH. Ergogenic and ergolytic substances. Med Sci Sports Exerc. 1992 Sep;24(9 Suppl):S344-8.
 
Re: pseudowissenschaftliche Fehlinformation

Was sagen die Experten dazu?

In Antwort auf:

Effects of carnitine coingested caffeine on carnitine metabolism and endurance capacity in athletes.

Cha YS, Choi SK, Suh H, Lee SN, Cho D, Li K.

Department of Food and Nutritional Science, Chonbuk National University, Chonju, Korea.

The purpose of this study was to examine whether caffeine (CAF), carnitine (CAR), or CAF+CAR mixture administration affects exercise endurance time via carnitine metabolism. Water (CON), CAF, CAR, or CAF+CAR mixture was administered to five male rugby athletes participating in this study by a randomized double-blind fashion who were made to ride a cycle ergometer for exercise. The CAF effect on exercise endurance time was small, but the CAR trial significantly increased the exercise endurance time compared with CON trial; a further CAF+CAR mixture trial had greater effects on the exercise endurance time than those of a CON, CAF, or CAR trial. A CAR or CAF+CAR mixed trial increased urinary nonesterified carnitine (NEC) and total carnitine (TCAR), but no changes were observed in acid-soluble acylcarnitine (ASAC) and acid-insoluble acylcarnitine (AIAC) excretion. A CAR or CAF+CAR mixed trial resulted in higher levels of plasma NEC, ASAC, and TCAR fractions than the CON and CAF trials did on exhaustion time. Total cholesterol, triglyceride, and free fatty acid in blood were significantly increased at exhaustion time, but they were not affected in the CAF or the CAR trial. These results suggest that carnitine ingestion could promote fat oxidation, resulting in higher endurance performance in athletes, and especially these ergogenic effects of carnitine coingested with caffeine may be greater than those of carnitine alone.

http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=get-abstract&issn=1064-8011&volume=17&page=455

http://www2.us.elsevierhealth.com/scripts/om.dll/serve?retrieve=/pii/S0026049502001014&

http://www.nutrition.org/cgi/content/full/133/1/84

http://www.klinischesportmedizin.de/Auflage_2002_9/carnitinverlustausgleich.pdf
 
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