Bei einer typischen Aknetherapie tritt es eher nicht auf. Ist zumindest so nicht beschrieben. Die Fallberichte beziehen sich auf die Langzeittherapie (mehrere Jahre!) bei anderen Erkrankungen (z. B. bestimmte Verhornungsstörungen der Haut).
0,15mg/kg KG/d für Langzeittherapien sind als untere Grenze bekannt. Hochdosistherapien können 2-3mg/kg KG/d haben. Hierfür sind Hyperostosen bei Erwachsenen beschrieben.
Studien gibt es dazu keine (die wären auch ethisch bedenklich), aber Fallberichte.
Prendiville J et al.: Premature epiphyseal closure--a complication of etretinate therapy in children. J Am Acad Dermatol. 1986 Dec;15(6):1259-62.
Two children are described who developed premature epiphyseal closure while receiving etretinate for treatment of congenital hyperkeratotic disorders. The first patient was an 8 1/2-year-old boy with nonbullous ichthyosiform erythroderma who had been on treatment for 6 years, 4 months when premature fusion of the right distal tibial epiphysis was detected. Shortness of stature, thinning of long bones, and traumatic fractures were also observed in this patient. The second child was an 11-year-old girl with systematized verrucous nevi in whom symmetric fusion of both elbow epiphyses and narrowing of the femoral epiphyses bilaterally were noted following treatment with etretinate for 5 years, 5 months.
Marini JC et al.: Dense metaphyseal bands and growth arrest associated with isotretinoin therapy. Am J Dis Child 1988 142:316–318 .
A 9-year-old boy, treated with high-dose isotretinoin therapy for fibrodysplasia ossificans progressiva, developed dense metaphyseal bands and growth arrest. Discontinuance of isotretinoin therapy was followed by gradual decrease of metaphyseal bands and resumption of clinical growth. The dense metaphyseal bands may be related to the known action of retinoids as modulators of chondrocyte phenotype and gene expression.
Bei Ratten z. b. konnten Veränderungen im Bereich der Wachstumsfuge gezeigt werden, die Einmaldosen von 300mg/kg KG bekamen.
jeckyll